کافئین به طور طبیعی در برگ ها و میوه های برخی از گیاهان یافت می شود. در قهوه، 

چای سیاه و سبز، کاکائو، نوشابه های کولا و نوشابه های انرژی زا موجود است. 

همچنین ممکن است در شکلات تخته‌ای، نوارهای انرژی‌زا و برخی داروهای بدون نسخه 

مانند شربت سرفه و قرص‌های لاغری باشد. گوارانا (یک افزودنی محبوب در نوشیدنی 

های انرژی زا) نیز منبع طبیعی کافئین است.

کافئین یک محرک است، به این معنی که فعالیت در مغز و سیستم عصبی شما را افزایش 

می دهد. همچنین گردش مواد شیمیایی مانند کورتیزول و آدرنالین را در بدن افزایش 

می دهد.در دوزهای کم، کافئین می تواند به شما احساس شادابی و تمرکز بدهد. در

 دوزهای زیاد، کافئین می تواند باعث ایجاد احساس اضطراب و مشکل در خوابیدن شود.

مانند بسیاری از داروها، ممکن است تحمل نسبت به کافئین ایجاد شود، به این معنی که 

برای رسیدن به همان اثر، به دوزهای بیشتر و بیشتر نیاز دارید.

مردم بیشتر از کافئین برای هوشیاری ذهنی، سردرد، میگرن، عملکرد ورزشی، حافظه 

استفاده می کنند. همچنین برای آسم، بیماری کیسه صفرا ، فشار خون پایین، افسردگی و 

بسیاری از شرایط دیگر استفاده می شود.


 جذب و متابولیسم کافئین

کافئین در حدود 45 دقیقه پس از مصرف جذب می شود و بین 15 دقیقه تا 2 ساعت در خون 

به اوج خود می رسد. کافئین موجود در نوشیدنی‌هایی مانند قهوه، چای و نوشابه به سرعت 

در روده جذب شده و در مولکول‌های آب و چربی بدن حل می‌شود. قادر به عبور از مغز 

است. مواد غذایی یا اجزای غذا، مانند فیبرها، در روده می توانند سرعت به حداکثر رسیدن 

کافئین در خون را به تاخیر بیندازند. بنابراین، نوشیدن قهوه صبحگاهی با معده خالی ممکن 

است نسبت به زمانی که آن را هنگام خوردن صبحانه می‌نوشید، انرژی سریع‌تری به شما 

بدهد.


کافئین عمدتاً در کبد تجزیه می شود. بسته به عوامل مختلف می تواند بین 1.5 تا 9.5 ساعت 

در خون باقی بماند. سیگار تجزیه کافئین را سرعت می بخشد، در حالی که بارداری و

 داروهای ضد بارداری خوراکی می توانند تجزیه کافئین را کاهش دهند. در طول سه ماهه 

سوم بارداری، کافئین می تواند تا 15 ساعت در بدن باقی بماند. 


مقادیر توصیه شده

در ایالات متحده، بزرگسالان به طور متوسط روزانه 135 میلی گرم کافئین یا مقدار آن در

 1.5 فنجان قهوه مصرف می کنند. سازمان غذا و داروی ایالات متحده 400 میلی گرم 

(حدود 4 فنجان قهوه دم کرده) را برای بزرگسالان سالم به عنوان مقدار مطمئنی از کافئین

 برای مصرف روزانه در نظر می گیرد. با این حال، طبق گفته کالج آمریکایی متخصصان 

زنان و زایمان، زنان باردار باید مصرف کافئین خود را به 200 میلی گرم در روز

 (حدود 2 فنجان قهوه دم کرده) محدود کنند.


آکادمی اطفال آمریکا پیشنهاد می کند که کودکان زیر 12 سال نباید هیچ غذا یا نوشیدنی حاوی 

کافئین مصرف کنند. برای نوجوانان 12 سال و بالاتر، مصرف کافئین نباید به بیش از 100 

میلی گرم در روز محدود شود. 


آیا میدانید؟

کافئین نه تنها در غذاها و نوشیدنی ها بلکه در داروها نیز یافت می شود. اغلب به 

مسکن ها(تسکین دهنده های درد) اضافه می شود تا سریعتر و موثرتر از درد و

 سردرد تسکین یابد. سردرد یا درد میگرنی با بزرگ شدن رگ های خونی ملتهب 

همراه است. کافئین اثر معکوس در کاهش التهاب و تنگ شدن عروق خونی دارد 

که ممکن است درد را تسکین دهد.

کافئین می تواند با داروهای مختلف تداخل داشته باشد. ممکن است باعث شود بدن شما 

دارو را خیلی سریع تجزیه کند و اثربخشی خود را از دست بدهد. اگر همراه با سایر 

داروهای محرک مصرف شود، می تواند باعث ضربان قلب سریع و فشار خون بالا شود. 

گاهی اوقات یک دارو می تواند متابولیسم کافئین را در بدن کاهش دهد، که ممکن است 

خطر عصبانیت و تحریک پذیری را افزایش دهد، به خصوص اگر فرد تمایل به نوشیدن 

چندین نوشیدنی کافئین دار در طول روز داشته باشد. اگر روزانه نوشیدنی های کافئین دار

 می نوشید، با پزشک خود در مورد تداخلات احتمالی هنگام شروع یک داروی جدید 

صحبت کنید.