ریز مغذی ها ، مانند ویتامین ها و مواد معدنی ، انرژی بدن شما را مانند عناصر مغذی

 (کربوهیدرات ها ، چربی و پروتئین) تأمین نمی کنند ، اما باید آنها را به مقدار کافی برای

 سلامتی و زنده ماندن داشته باشید. ویتامین ها و مواد معدنی برای بسیاری از واکنش های

 شیمیایی در بدن حیاتی هستند و کمبود آنها می تواند مضر باشد. اگر کمبود یک ویتامین یا 

ماده معدنی به اندازه کافی شدید باشد ، حتی می تواند منجر به مرگ شود. با این حال ، برخی

 تحقیقات همچنین نشان می دهد که مقادیر کم برخی از ویتامین ها و مواد معدنی ممکن است 

با تغییر هورمون های اشتها ، مانند لپتین و انسولین ، به افزایش وزن کمک کنند.


کمبود ریز مغذی ها چقدر در افزایش وزن و چاقی نقش دارد؟ 

یک مطالعه نشان داد افرادی که مولتی ویتامین حاوی مواد معدنی مصرف می کنند ، لاغرتر

 از افرادی هستند که مکمل های ویتامینی مصرف نمی کنند. با این حال ، علت و معلول را 

تعیین نمی کند. شاید افرادی که از مولتی ویتامین استفاده می کنند ، سلامت بیشتری دارند و

 عادات سالم دیگری دارند که کاهش و کنترل وزن را آسان می کنند. مطالعه دیگری نشان 

داد که مصرف مکمل ویتامین و مواد معدنی به کنترل اشتها نیز کمک می کند.


در یک تحقیق جذاب دیگر ، محققان در چین افراد را به دو گروه تقسیم کردند. یک گروه به

 مدت 26 هفته مکمل مولتی ویتامین و مواد معدنی مصرف کردند در حالی که گروه دیگر 

از دارونما استفاده کردند. در پایان هفته 26 ، کسانی که ویتامین ها و مواد معدنی مصرف 

می کردند ، وزن و چربی بدن خود را از دست دادند و اندازه کمر آنها بیش از افرادی که 

مکمل مصرف نکردند کاهش یافت. هنگامی که آنها مکمل کلسیم را به تنهایی مشاهده کردند 

، افراد لاغر نشدند اما بهبودی در چربی خون خود داشتند.


ویتامین ها و مواد معدنی خاص ، کاندیدهای تنظیم کاهش وزن بیشتر از سایر ویتامین ها 

هستند. دو مورد مهم ، ویتامین D و کلسیم است. افراد از این دو ریز مغذی به ندرت  به اندازه

 کافی برخوردارند .


نقش ویتامین D در کنترل وزن

ویتامین آفتاب ، یک ویتامین که بیشتر شبیه هورمون است ، که نقشی اساسی در سلامت اسکلت و ایمنی دارد. قابل اطمینان ترین منبع ویتامین D قرار گرفتن در معرض نور خورشید است تا غذا ، زیرا بیشتر غذاهای غنی شده منبع خوبی از ویتامین D نیستند. فراتر از وظیفه آن تنظیم سلامت اسکلت و ایمنی ، ویتامین D همچنین می تواند در کنترل وزن نقش داشته باشد. به عنوان مثال ، کمبود ویتامین D در مردان و زنانی که دارای اضافه وزن یا چاقی هستند بیشتر دیده می شود. با این حال ، این ثابت نمی کند که ویتامین D باعث افزایش وزن یا چاقی می شود. افرادی که چربی بدن بیشتری دارند ، وقتی پوست خود را در معرض نور خورشید قرار می دهند ، مواد پیش ساز ویتامین D را به همان میزان کارآمد جذب نمی کنند. بنابراین ، آنها بلوک های ساختمانی کمتری دارند که بدن برای ساختن ویتامین D فعال نیاز دارد.

کاهش کلسیم و چربی

کلسیم کم هورمون پاراتیروئید را افزایش می دهد ، و این سوزاندن چربی را دشوار می کند.

 محققان دانشگاه کریتون در نبراسکا دریافتند زنانی که بیشترین لبنیات غنی از کلسیم را 

مصرف می کنند ، به مرور زمان وزنشان افزایش پیدا نمی کند، در حالی که کسانی که از

 لبنیات اجتناب می کنند سالانه حدود یک پوند وزن اضافه می کنند. با گذشت زمان ، افزایش

 اندک وزن به موارد بزرگتر اضافه می شود . مطالعات روی موش ها همچنین نشان

 می دهد که افزودن کلسیم به رژیم کم کالری منجر به کاهش وزن بیشتری نسبت به رژیم 

غذایی حاوی کلسیم اضافه نشده می شود.