روی یک ماده مغذی است که نقش های حیاتی بسیاری در بدن شما بازی می کند.

از آنجا که بدن شما به طور طبیعی روی تولید نمی کند ، شما باید آن را از طریق غذا یا 

مکمل ها به دست آورید.این مقاله همه مواردی را که باید درباره روی بدانید ، شامل عملکرد

 آن ، فواید سلامتی ، توصیه های دوز و عوارض جانبی بالقوه را توضیح می دهد.

روی برای فرآیندهای متعددی در بدن شما لازم است ، از جمله:

بیان ژن

واکنشهای آنزیمی

عملکرد ایمنی

سنتز پروتئین

سنتز DNA

التیام زخم

رشد و توسعه

روی به طور طبیعی در طیف گسترده ای از غذاهای گیاهی و حیوانی یافت می شود.

غذاهایی که به طور طبیعی حاوی این ماده معدنی نیستند مانند غلات صبحانه ، میان وعده ها 

و آرد پخت ، اغلب با فرم های مصنوعی روی غنی می شوند.

همچنین می توانید از مکمل های روی یا مکمل های چند ماده مغذی که روی را تأمین 

می کنند ، استفاده کنید.

روی به دلیل نقشی که در عملکرد ایمنی بدن دارد ، به همین ترتیب به برخی اسپری های 

بینی ، قرص های مایع و سایر درمان های طبیعی سرماخوردگی افزوده می شود.


نقش روی در بدن شما

روی یک ماده معدنی حیاتی است که بدن شما به روشهای بی شماری از آن استفاده می کند.

در حقیقت ، روی دومین ماده معدنی کمیاب در بدن است - بعد از آهن - و در هر سلول وجود 

دارد.روی برای فعالیت بیش از 300 آنزیم که به متابولیسم ، هضم ، عملکرد عصب و 

بسیاری از فرایندهای دیگر کمک می کنند ، لازم است.علاوه بر این ، برای رشد و عملکرد 

سلولهای ایمنی حیاتی است.این ماده معدنی همچنین برای سلامت پوست ، سنتز DNA و تولید

 پروتئین بسیار اساسی است.علاوه بر این ، رشد و نمو بدن به دلیل نقش آن در رشد و تقسیم 

سلول به زینک متکی است روی برای حس چشایی و بویایی شما نیز لازم است. از آنجا که 

یکی از آنزیم های مهم برای طعم و بوی مناسب به این ماده مغذی وابسته است ، کمبود روی 

می تواند توانایی چشایی یا بویایی شما را کاهش دهد.


فواید سلامتی


تحقیقات نشان می دهد روی دارای مزایای بی شماری برای سلامتی است.

روی به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند.

از آنجا که برای عملکرد سلول ایمنی و سیگنالینگ سلول ضروری است ، کمبود آن می تواند 

منجر به ضعف پاسخ ایمنی شود.مکمل های روی سلول های ایمنی خاص را تحریک 

می کنند و استرس اکسیداتیو را کاهش می دهند.

به عنوان مثال ، یک بررسی از هفت مطالعه نشان داد که 80-92 میلی گرم در روز روی

 ممکن است طول سرماخوردگی را تا 33٪ کاهش دهد.

علاوه بر این ، مکمل های روی به طور قابل توجهی خطر عفونت را کاهش می دهند و پاسخ

 ایمنی را در بزرگسالان مسن تر افزایش می دهند.

بهبود زخم را تسریع می کند.

از روی معمولاً در بیمارستان ها به عنوان درمانی برای سوختگی ، برخی زخم ها و سایر

 آسیب های پوستی استفاده می شود.از آنجا که این ماده معدنی نقش مهمی در سنتز کلاژن ،

 عملکرد ایمنی بدن و پاسخ التهابی دارد ، برای بهبودی مناسب ضروری است.

در حقیقت ، پوست شما مقدار نسبتاً زیادی - حدود 5٪ - از مقدار روی بدن  را در خود نگه 

می دارد.در حالی که کمبود روی می تواند باعث بهبودی زخم شود ، اما مکمل روی 

می تواند باعث تسریع در بهبود زخم شود.

به عنوان مثال ، در یک مطالعه 12 هفته ای بر روی 60 فرد مبتلا به زخم پای دیابتی ، 

کسانی که 200 میلی گرم روی در روز تحت درمان قرار گرفتند ، کاهش قابل توجهی در

 اندازه زخم در مقایسه با گروه دارونما داشتند.


علائم کمبود شدید روی شامل اختلال در رشد و نمو ، تأخیر در بلوغ جنسی ، بثورات پوستی

 ، اسهال مزمن ، اختلال در ترمیم زخم و مسائل رفتاری است.

اشکال ملایم کمبود روی به ویژه در کودکان در کشورهای در حال توسعه که رژیم های 

غذایی اغلب فاقد مواد مغذی مهم هستند شایع تر است.

تخمین زده می شود که در حدود 2 میلیارد نفر در سراسر جهان به دلیل مصرف ناکافی رژیم 

غذایی ، دچار کمبود روی هستند.

از آنجا که کمبود روی سیستم ایمنی بدن شما را مختل می کند - احتمال عفونت را افزایش 

می دهد.



منابع غذایی

بسیاری از غذاهای حیوانی و گیاهی به طور طبیعی سرشار از روی هستند و مصرف 

مقادیر کافی را برای اکثر افراد آسان می کند.

مواد غذایی با بیشترین مقدار روی شامل:

صدف 

گوشت

طیور

ماهی

حبوبات

آجیل و دانه

محصولات لبنی

تخم مرغ

غلات کامل مانند :جو دوسر ، کینوا ، برنج قهوه ای و غیره

سبزیجات خاص مانند: قارچ ، کلم پیچ ، نخود فرنگی ، مارچوبه و سبزیجات چغندر


مصرف روزانه توصیه شده (RDI) برای مردان بزرگسال 11 میلی گرم و برای زنان 

بزرگسال 8 میلی گرم است.زنان باردار و شیرده باید به ترتیب 11 و 12 میلی گرم در روز 

مصرف کنند .درصورتی که یک بیماری پزشکی مانع جذب بدن شود ، باید به راحتی و فقط 

از طریق رژیم غذایی به RDI برای روی برسید.

اگر مکمل مصرف می کنید ، فرم های قابل جذب مانند سیترات روی یا گلوکونات روی را 

انتخاب کنید. از اکسید روی که جذب ضعیفی دارد ، خودداری کنید.